Op vrijdag 15 september waren we te gast op Flanders Bike Valley te Beringen. Het werd opgericht met als doel een innovatief kenniscentrum te vormen voor Bioracer (fietskleding), Lazer Sport (helmen), Ridley Race Production (fietsen), Voxdale (aeronamica specialist Indicar) en Flanders Drive (kenniscentrum automotive).
Flanders Bike Valley richt zich op 6 kernthema's: mobiliteit, sport, veiligheid & gezondheid, wetenschap & technologie, industrie & overheid en toerisme. Via open innovatieprojecten met verschillende partners wordt internationalisering nagestreefd en integratie van partners in de BikeVille Incubator.
Het eerste deel van het bezoek was de windtunnel ontwikkeld voor de fietsindustrie en -atleten. De immense tunnel van 50m lengte kan windsnelheden tot 108 km/h genereren. Doel is de aerodynamische eigenschappen van fiets en renner te meten. Hiervoor worden miniscule oliedruppels in de ruimte gespoten die vervolgens via laserstralen en hogesnelheidscamera worden geregistreerd. Om een zeer constante laminaire flow te garanderen wordt de lucht via 270 pk sterke ventilatoren door een dubbele filter met bijenratenstructuur aangezogen. De windtunnel wordt niet alleen door wielerprofs gehuurd maar er is tevens interesse vanuit andere sporttakken waar het aerodynamisch aspect een belangrijke rol speelt. De prijs voor 1 uur testen is 500€.
Vervolgens kregen we een rondleiding in de montage- en stockagehallen van Ridley Race Production. De uit carbon opgebouwde frames worden voornamelijk in China vervaardigd. Een deel komt uit fabrieken in Moldavië en een kleine fractie wordt in België vervaardigd. Deze verdeling is afhankelijk van de kostprijs van de vervaardiging en tevens van de specifieke vraag naar customized kaders. In de hal waar we passeerden stonden 12.000 dozen met frames opgestapeld. Deze frames hebben een eerste coating meegekregen maar worden vervolgens manueel geschuurd waarna de definitieve kleuring, belettering en lak aangebracht wordt. Naast de carbonramen wordt nog een minimaal aantal aluminiumkaders verwerkt. Uiteindelijk worden de fietsen geassembleerd met de specifieke onderdelen zoals versnellingen, bekabeling, banden en wielen. Een deel van deze handelingen wordt verzorgd door arbeiders van een beschermde werkplaats. De fijntuning van alle onderdelen wordt uiteindelijk gedaan door specialisten.
Na de rondleiding konden we in de showroom het assortiment aan paradepaardjes bewonderen. Sommige fietsen waren uitgerust met elektronisch aangestuurde versnellingswisselaars en schijfremmen. Tevens was er een afzonderlijke stand met fietsen voor vrouwelijke atleten. Ook mountainbikes en E-bikes zullen in de toekomst meer en meer tot het assortiment behoren. We konden vernemen dat de middenmoot van verkochte modellen schommelde rond de 3 à 4000€ maar dat uitschieters tot 10.000€ tot de mogelijkheden behoorden! Het gewicht van een volledig 'aangeklede' fiets kan tegenwoordig gefabriceerd worden aan 6 kg of minder. Enkel het voorschrift voor wielerwedstrijden legt het minimaal gewicht op 6,8 kg.
Na de bijzonder interessante rondleiding hadden we afgesproken in Grand Café "Paal 26" voor nog een gezellige babbel bij een schuimend biertje. Het was een leerrijke avond achter de schermen van de hightech fietswereld.
Een fotoimpressie vinden jullie hier.
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer