Op vrijdag 18 januari waren we te gast op het bedrijf Levenstond Seafood te Vlijtingen. De opkomst was voor onze Nieuwjaarsbijeenkomst zeker talrijk te noemen want we telden een kleine dertigtal deelnemers.
Bij de aanvang kregen we een uiteenzetting van CEO Axel Verberckmoes over de geschiedenis en de gestage groei van het bedrijf. Hier volgt een korte samenvatting.
De ontstaansgeschiedenis van het grootste familiale visverwerkende bedrijf van België, Levenstond Seafood te Vlijtingen gaat terug tot 1923. In 1934 start vader Vandermaesen een eigen visbedrijf en verwerft al snel een goede reputatie met de verkoop van gerookte haring: “BOKKING”! In 1946 wordt het gamma aan gemarineerde vis en schaaldieren steeds uitgebreider. Vandermaesen wordt een gevestigde waarde. In 1976 nemen de zonen de zaak over, de vernieuwing gaat steeds verder en het bedrijf spitst zich toe op invoer van verse vis uit heel Europa. Levenstond Seafood start als bedrijf in 2007 in Vlijtingen. Er waren op dat ogenblik vier medewerkers aan de slag. In 2012 slaan Marnix Vandermaesen en Axel Verberckmoes van Levenstond Seafood de handen in mekaar. Beide bedrijven, Vandermaesen Viswaren en Levenstond Seafood, gaan als 1 groep verder. Marnix neemt de finance, marketing en technics voor zijn rekening en Axel heeft ICT en quality als core-business. Gianne Levenstond - zij is derde generatie van een familie van transporteurs en aannemers uit Vlijtingen - haar echtgenoot Axel Verberckmoes en Marnix Vandermaesen leiden nu het bedrijf.
De omzet stijgt even snel. Van goed 10 miljoen euro in 2009 tot 63 miljoen euro vorig jaar. Voor volgend jaar mikken ze op 75 miljoen. De plek waar men nu zit, barst uit z’n voegen. In de kmo-zone Op ’t Reeck in Riemst wordt daarom nu een nieuwe fabriek gepland. Een investering van 8 miljoen euro. De fabriek zal 30 extra jobs opleveren. De bouwvergunning is ingediend. De werken starten allicht na het bouwverlof dit jaar en de fabriek zal in de lente 2020 in gebruik worden genomen.
Dagelijks verwerkt men bij Levenstond Seafood 60 ton verse vis. De witvis (lees, kabeljauw, zeewolf, zeebaars en anderen) wordt nog wild gevangen met de hengel. “Die komt uit IJsland”, licht Verberckmoes toe. “Een tiental boten gaan voor ons vissen. De rest van de vis, zoals zalm, komt uit Schotland en Noorwegen. Met het vliegtuig komt de vis toe op de luchthaven van Bierset (Luik) om ze daarna tot koude en warme visgerechten te verwerken.” Van daaruit gaan ze naar 300 restaurants waaronder alle restaurants met één of meerdere sterren in Limburg. Ook gaan tonnen vis naar de supermarkten.
De afzet van het bedrijf is gestart met Delhaize en groeide door tal van innovaties. Zo werden steeds nieuwe producten aan het assortiment toegevoegd: van zalm naar carpaccio van zalm, barbecuepro-ducten, zoals satés en gemarineerde vis. Ook gerechten voor de warme keuken en het maken van allerhande kant¬en¬klare visgerechten. We zijn met twee gestart met de hulp van mijn ouders, vandaag hebben we 120 medewerkers, een 30¬-tal vaste, een 40¬-tal jobstudenten en rond de 20 mindervalide mensen die verblijven bij Oostheuvel in Lafelt (Vlijtingen).
De familie Vandermaesen stapte in als minderheidsaandeelhouder. Marnix Vandermaesen runt de haringfabriek, Christel Vandermaesen is de sterke vrouw achter de Cash&Carry-formule voor de horeca. Zo krijg je die familiale verwevenheid weer. Begin maart is een nieuwe Cash&Carry winkel geopend in Beerse en in oktober volgt er nog één met een sushi lounge in Genk.
Waar Levenstond Seafood (dat pas in 2007 werd opgericht) vooral actief is in visspecialiteiten voor de retailsector, staat Vandermaesen erg sterk in de distributie naar winkels en horeca. Ook qua assortiment zijn ze complementair. Door dit ruime aanbod te combineren met de flexibiliteit van een kmo en het directe klantencontact, kunnen ze wedijveren met grote mondiale spelers in de markt.” De nieuwe groep zal een omzet realiseren van ongeveer 35 miljoen euro.
Vandermaesen & Levenstond Seafood in cijfers: 5 business-units, Verse vis voor retail (Riemst), Haring voor retail (Heusden-Zolder), Totaalpakket aan georganiseerde foodservice voor restaurants, viswinkels en marktkramers met een fijnmazige distributie, 3 eigen visspeciaalzaken in Zolder, Genk en Beringen, Diepvriesproducten met inkoopcentrale in Vietnam, 60 miljoen jaarlijkse omzet, 125 medewerkers 4 à 5 miljoen kilo afgewerkte vis per jaar, 25.000 consumentenverpakkingen per dag.
Naast deze kenmerken van het bedrijf kregen we nog een uitgebreide reeks wetenswaardigheden van CEO Axel die duidelijk meer dan gedreven kon vertellen over zijn bedrijf. Zo vertelde hij o.a. dat voor 1 kg rundsvlees 13 kg voedsel moet aangebracht worden. Bij varken ligt de ratio op 10 kg, bij kip op 3 kg en zalm slechts op 1 kg voedsel bij aangroei van 1 kg. Ook vernamen we dat Axel een exellente kennis heeft van ICT. Verschillende onderdelen van het bedrijf zijn ver doorgedreven geautomatiseerd. Zo worden parasieten bijvoorbeeld automatisch herkend via lichttafels en verlopen vele processen gerobotiseerd.
Na het bezoek aan het bedrijf werd ons een smakelijk souper aangeboden met een heerlijk wijntje.
We danken alle leden van het bedrijf voor onze prachtige ontvangst en wensen hun nog een positieve toekomst toe.
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer