Bij de ontvangst werden we al dadelijk getrakteerd op bubbels en broodjes.
Ook de opgedaagde aanwezigen voor het bedrijf Globachem was meer dan gemiddeld, nl 50-tal bezoekers.
Koen en Els staken van wal met een overzicht van de exponentiële groei van hun bedrijf. Ze komen beide uit een landbouwersgezin. Koen zijn ouders hadden een akkerbouw-veebedrijf en Els haar wieg stond in een fruitbedrijf. In 2000 startten ze letterlijk vanuit de achterkeuken met hun prille bedrijf maar dat ze ambities hadden was al dadelijk kenmerkend voor de naam die ze aan hun bedrijf gaven “Globachem”. In 2012 kwamen de eerste kantoren, 2018 de serres In 2019 was België al te klein en participeerden ze in een bedrijf in de UK en 2022 helemaal over de oceaan in Brazilië. Het gebouw dat we nu mochten aanschouwen was dit jaar in 2024 gerealiseerd.
Dat de missie van het bedrijf aansluit bij de hedendaagse noden werd duidelijk in het volgende deel van de presentatie. Een groeiende wereldbevolking in tegenstelling met de noodzakelijke krimpende voetafdruk, dreigende klimaatopwarming en nood aan biodiversiteit waren doelstellingen waaraan het bedrijf wil meewerken. De rol van de landbouw werd omschreven in de zogenaamde 6 F’en: Food, Fiber, Feed, Fuel, Farma en Fun. Begrippen als minder voedselverspilling, verhoging van de opbrengt per ha, slimme geïntegreerde gewasbescherming, vergelijking tussen landsharing of landsparing… werden onder de loep genomen. Totaal zijn 140 deelnemers actief en ongeveer de helft hiervan is bezig met ontwikkeling van nieuwe producten. De opeenvolgende stappen in het productieproces zijn R&D, product development, registration, sales & marketing, production, supply chain, logistics… In de UK ligt het zwaartepunt op de chemische producten waar dit in België in de biologische componenten is. De product-registratie is de motor van de bedrijfsgroei. Een patent gaat tegenwoordig 20 jaar mee. Indien de registratie Europa behelst dan nog dient voor elk land afzonderlijk een erkenning te worden aangevraagd. 10% van de middelen gaan naar de registratiekosten. Een dossier kan 30 tot 44 maanden aanslepen voor goedkeuring. Dit kan dan ook in de miljoenen euro’s lopen.
Na de uitgebreide uiteenzetting werden we in twee groepen verdeeld. Een groep kreeg Els als gids en Koen nam de andere groep mee in een rondleiding door het bedrijf. We bezochten de labo’s, de serre, de stockagehallen en de burelen van het kraaknieuwe gebouw. Bij de bouw werd duidelijk rekening gehouden met de laatste verordeningen en snufjes wat klimaatregeling van de lokalen en ergonomie van de kantoren aangaat.
Na de rondleiding konden we ons nog verheugen op een regionaal biertje of minder alcoholische drank.
Bedankt Els en Koen voor de gulle ontvangst en de leerrijke presentatie.
Verslag: Luc Martens
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer